بسکتبال به کجا می‌رود؟ / تصمیمات خلق‌الساعه و تضییع حقوق باشگاهها

بسکتبال به کجا می‌رود؟ / تصمیمات خلق‌الساعه و تضییع حقوق باشگاهها

پس از بررسی مصوبات سازمان لیگ به نظر می‌رسد، تصمیمات در آن یک نفره و بدون نگاه کارشناسی‌ست.

تصمیم‌گیری سازمانی و هدفمند در لیگ‌های بسکتبال ایران منجر به ثبات باشگاهها می‌شود در حالی که آنچه در بسکتبال ایران صورت می‌گیرد؛ یک شبه و فاقد نگاه کارشناسی است.
باید توجه داشت تصمیمات خلق‌الساعه و بنا به خواست فردی نتیحه نمی‌دهد مگر اینکه تمام کارکنان سازمان هم‌راستا با اهداف تعیین‌شده عمل کنند.

مصوبات می‌بایست در راستای تقویت انضباط اجرایی باشد و تسهیلاتی ایجاد نماید تا باشگاههای حرفه‌ای و منظم از آن بهره‌مند شوند.

آیین نامه مسابقات در تبیین اهداف برگزاری لیگ‌های بسکتبال تاکید می‌کند که سازمان لیگ موظف است بر برگزاری و نحوه اجرای صحیح، مناسب و منظم مسابقات در لیگ‌های مختلف باشگاهی و کشوری در رده‌های سنی مربوطه نظارت نماید. حال آنکه سازمان لیگ بسکتبال تصمیماتی را اتخاذ و اجرا می‌کند که خود منجر به بی‌نظمی است و آشکارا حق باشگاههای سرمایه‌گذار و منظم را پایمال می‌سازد.

تعویق زمان برگزاری مسابقات لیگ برتر از ۲۹ شهریور به ۵ مهر، و از ۵ مهر به ۱۲ مهر و سپس تعویق مجدد برنامه برگزاری به ۱۹ مهر یکی از این مصوبات است.

سازمان لیگ چرایی تعویق زمان برگزاری مسابقات لیگ برتر را فرصت دادن برای حضور تعداد بیشتری از باشگاهها بیان کرده است، یعنی فرجه دادن به باشگاههای فاقد برنامه‌ریزی و تحمیل هزینه به باشگاههایی که طبق برنامه اعلامی، خود را برای حضور در رقابت‌ها آماده کرده بودند. تصمیمی که قطعا منجر به افزایش هزینه‌های باشگاههای با برنامه می‌شود و باشگاههای لحظه آخری را تشویق می‌کند و به آنها فرصت تکرار چنین کارهایی را می‌دهد و در واقع بدعتگذاری غلط صورت می‌گیرد.

این مطلب را هم مطالعه کنید؛  لتونی «باخته» آمد «برده» رفت + فیلم کامل | ایران مقابل لتونی FIBA U19

تصمیم عجیب دیگر سازمان لیگ بسته نشدن پنجره نقل و انتقالات است.

سازمان لیگ علت این تصمیم را بیرون ماندن بازیکن مطرح  و ملی‌پوش از لیگ بیان می‌کند. اگر سازمان لیگ برای اشتغال بازیکنان ایرانی نگرانی جدی داشت قطعا تصویب حضور ۳ بازیکن خارجی در لیگ برتر با این نگرانی در تضاد است.
به علاوه باز گذاشتن پنجره نقل و انتقالات، موجب تضییع حق باشگاههای حرفه‌ای و منضبط می‌شود که مطابق برنامه زمانبندی سازمان لیگ به ثبت قرارداد بازیکنان اقدام کرده‌اند و اکنون امکان بکارگیری این بازیکنان مطرح را ندارند که آشکارا به منافع باشگاهها لطمه می‌زند.
لیگ برتر بسکتبال، مهمترین لیگ بسکتبال کشور، هنوز شروع نشده با انصراف یکی از باشگاهها از ۱۲ تیم به ۱۱ تیم کاهش پیدا کرد.
می‌توان پیش بینی کرد با بستر بی‌انضباطی که تصمیمات خلق‌الساعه و غیرحرفه‌ای سازمان لیگ فراهم می‌کند، احتمال انصراف باشگاههای بیشتری با این حال و روز می‌رود.

محمدرضا صالحیان، داور بین‌المللی سابق بسکتبال ایران و سرپرست سابق دبیری فدراسیون بسکتبال

دیدگاهتان را بنویسید