رقصنده با هاکا

رقصنده با هاکا

فریاد اجدادی نیوزلند از درون زمین‌های رقابت با حریفان به گوش می‌رسد. گویی بر طبل جنگ می‌کوبند. با چشم‌های برآمده و تکان دادن دست و پا و فریادهایی که توجه حاضران در سالن و اعضای تیم مقابل را به خود جلب می‌کند.

بازیکنان تیم پسران زیر هجده ساله ایران، فردا در رقابت خود با نیوزلند از سری بازی‌های کاپ آسیای جوانان، شاهد «هاکا»، رقص آیینی این کشور خواهند بود که پیش از همه‌ی بازی‌ها در همه‌ی رده‌های سنی نیوزلند متداول است.

ایران – نیوزلند در یک‌چهارم بازی‌ها، جایی که برنده، ابتدا به جام جهانی صعود می‌کند و سپس در ادامه به فینال می‌اندیشد، مقابل هم به میدان می‌روند. تا اینجا سه بازی برای نیوزلند با برد پایان یافت اما ایران با یک دنده اضافه‌تر از ۴ بازی، ۳ برد و یک باخت دارد.

ایران مقابل کره حنوبی محک جدی‌ خورد اما نیوزلند از جدال با اردن و فیلیپین، هر چند با دست پر بیرون آمد، اما بازی‌اش مطابق انتطار با نیوزلندی نبود که ما با پشتوانه و غنای بسکتبال پایه در این کشور سراغ داریم.

همین نکته برای بازی مستقیم دو تیم امیدوارمان می‌کند که نیوزلند اگرچه بنا به موقعیت نایب‌قهرمانی ۶ سال پیش در آسیا، اسم مطرحی‌ست، اما در دو بازی قابل توجه خود، انتظارات در حد نام بسکتبال این کشور را برآورده نکرد. از تیم چهارم جام جهانی زیر ۱۷ ساله‌ها که دو ماه پیش برگزار شد، بازیکنی اینجا نیست و مسئولیت‌های تیم روی دوش دو نفر سنگینی می‌کند؛
تاماتوآ ایزاک و کارتر هاپوی.

اولی در شاخص‌های امتیازآوری، اسیست، ریباند و کارایی، جزو برترین‌های بازی‌هاست و دومی؛ هم گل خوب می‌زند و هم آمار ریباندش خوب است.

این مطلب را هم مطالعه کنید؛  مروری بر تاریخچه بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی - 17 / برنز در گوانگجو

ریباند تیمی نیوزلند در رتبه‌ی سوم مسابقات است و ایران پنجم. در سه‌امتیازی ما بالاتریم با آنکه آنها یک بازی از ما کمتر دارند.

امیرمهیار کرامتی ۱۶.۳ امتیاز، با اسیست و چهارمین کارایی بازی‌ها، فردا رودرروی ایزاک آنها باید خودی نشان بدهد یا محمدمهدی حیدری که آمارش نزدیک به کارتر هاپوی است.

دو دقیقه‌ آخر بازی با اردن یا زمان‌هایی در بازی با فیلیپین که نیوزلند تحت فشار بود، نشان داد آنها چگونه می‌توانند بازی در شرایط سخت را مدیریت کرده خود را از فشار بازی بیرون بکشند. این یکی از ویژگی‌های مهم رقصنده‌های هاکا تحت رهبری ایزاک پوینت گارد تیم است.

شرایط دو تیم با کنترل زمان و نتیجه اهمیت دارد. همچنین چطور نحوه‌ بازی از بیرون کنترل شود و بازیکنان چگونه با کم کردن از اشتباه‌های فردی در سرنوشت نهایی مسابقه تأثیرگذار باشند.

سایر بازی‌های یک‌چهارم؛
استرالیا – ژاپن
چین – هند
کره – اردن

دیدگاهتان را بنویسید