بسکتبال و خیانت به کلمات / «نیمه‌نهایی را دیدیم» به جای «چهارمی در دسته دو آسیا»!

بسکتبال و خیانت به کلمات / «نیمه‌نهایی را دیدیم» به جای «چهارمی در دسته دو آسیا»!

در حالی که تیم بسکتبال دختران زیر 18 ساله‌های ایران در بین 7 تیم دسته دو آسیا چهارم شد، اما رئیس فدراسیون بسکتبال می‌گوید: «نتیجه خوبی گرفتیم»!

تیم بسکتبال جوانان دختر ایران در بین تیم‌های فیلیپین، لبنان، ساموآ، هنگ‌کنگ، مالدیو و قرقیزستان در مکان چهارم دسته دو آسیا قرار گرفت. با این حال، جواد داوری، رئیس فدراسیون بسکتبال می‌گوید:
«تیم ما نتیجه خوبی گرفت و نیمه‌نهایی آسیا را دید»!

این در حالی است که این نتیجه با وجود اردوهای تدارکاتی، بازی‌های دوستانه در لبنان و سرمربی یونانی، جامعه بسکتبال را راضی نکرد. عنوان چهارمی بین مالدیو و قرقیزستان (تیم بدون رنک دنیا) فضیلتی ندارد که داوری بگویذ نیمه‌نهایی را دیدیم!

حواشی تیم جوانان دختر از قبل از اعزام تیم به چین، میزبان دسته دو شروع شد که در مطالب قبلی نوشتیم. مورد جالب توجه و عجیب مواجهه‌ی داوری با مسائل بسکتبال است که نشان از ضعف و سوءمدیریت وی در بسکتبال دارد و هر بار بیشتر به این نکته می‌رسیم.

فدراسیون بسکتبال به جای برخورد بجا، درست، منطقی، سنجشگرانه و پرسشگرانه به ویژه توسط کادر فنی با سئوالاتی مثل؛ «چرا بین 7 تیم دسته دو، چهارم شدیم»، با قصد فریب افکار عمومی، اعلام می‌کند «نیمه‌نهایی را دیدیم».!

پاسخ به پرسش‌های بجا با نیازسنجی، راه نجات بسکتبال است که در شرایط کنونی در گرداب سوءمدیریت دست و پا می‌زند.
در عوض جواد داوری به جای رسیدگی به نیازهای اصلی بسکتبال، تبلیغات پوچ و بی‌معنایی به راه انداخته است تا خود را از ورطه‌ی رکورد ناکامی‌های بسکتبال در دوران ریاستش در فدراسیون بیرون بیاورد.
او و کادر فنی‌اش یک هفته پس از بازی‌ها هنوز نگفتند چرا تیم در بازی اول ساموآ را برد اما در رده‌بندی به این تیم باخت؟
چرا بهترین بازیکن ما، در بازی آخر بدل به بدترین بازیکن‌مان شد؟
چرا بازیکنی که دو بار خط خورده بود و در اردوی تدارکاتی لبنان همراه تیم نبود، اما به یک باره تیم اضافه شد (سه روز قبل از اعزام به مسابقات اصلی) و دیگر دختر تیم خط خورد؟

این مطلب را هم مطالعه کنید؛  بهاءالدین ادب

داوری حتی بین برخی نتایج زودگذر و ناکامی‌های بسکتبال دچار «دوگانگیِ فریب» است.

سال گذشته در جریان رقابت‌های زیر 16 ساله‌های دختر دسته دو آسیا وقتی که تیم به فینال صعود کرد، خیانت به کلمات در سوء تبلیغات فدراسیون به طرز عجیبی تعدادی از مسئولین کشور را فریب داد. آنها به هوای اینکه دختران ایران در آسیا نایب قهرمان شدند پیام تبریک فرستادند!
اما ماجرا دروغی بیشتر نبود که پروپاگاندای فدراسیون به راه انداخته بود!

در مسابقات دسته دو آسیا فقط تیم برتر (فیلیپین در دوره قبل) به دسته یک صعود می‌کند. طبق قوانین مسابقات فیبا، رده‌بندی فقط به همین منظور صورت می‌گیرد. یعنی نایب قهرمانی در کار نیست! کجای دنیا برای تیمی که صعود نکرده پیام تبریک می‌فرستند؟
دو گانگیِ فریب افکار عمومی از آنجا شکل می‌گیرد که پارسال دسته دو آسیا یک جور تعبیر می‌شود و امسال با «نیمه‌نهایی را دیدیم» یک جور دیگر.

متأسفانه دروغ به اشکال گوناگون. در موقعیت‌های مختلف.

دیدگاهتان را بنویسید