تلویزیون و بسکتبال؛ «دعوت به غفلت»

تلویزیون و بسکتبال؛ «دعوت به غفلت»

 

شبکه ورزش در پخش رویدادهای بسکتبال، نقش آگاه‌کننده خودش را از دست داده و گمراه‌کننده شده است.

رسانه‌ایی چون تلویزیون در پخش رویدادهای بسکتبال، محتوای واقعی بسکتبال را تولید نمی‌کند بلکه در گزارش‌های برخی گزارشگران، ارائه‌کننده‌ی مطالبی سطحی، ناقص و تا حدود زیادی «پوچ» است. حتی از جهاتی می‌توان گفت شبکه ورزش با پخش رویدادهای بسکتبال در مواردی با قلب واقعیت‌‌های این ورزش، برای رفع بحران‌ها و مشکلاتی که بسکتبال با آنها درگیر است، مانع ایجاد می‌کند.

تا یک دهه‌‌ی پیش که بسکتبال ایران بر بام قهرمانی آسیا ایستاده بود، تلویزیون در کنار تشویق و انگیزه‌بخشی فعالیت‌ها، کارکرد انتقادی هم داشت اما امروز که با ۳۵ اختلاف امتیاز به ژاپن می‌بازیم، از مدال بازی‌های آسیایی دور شده‌ایم و در کاپ آسیا سقوط کرده‌ایم، یا لیگ‌ها به نامتناسب‌ترین شیوه‌ها برگزار می‌شود، تلویزیون نه تنها در این مقوله‌ها ورود نمی‌کند و رویکردی انتقادی ندارد بلکه محتوای برنامه‌های آن گویی در جایی به غیر از تلویزیون تهیه و تولید می‌شود. به میزانی که تأیید و تشویق‌های وضع موجود، حتی به بیشترین حد خود در مقایسه با دوران قهرمانی‌های بسکتبال رسیده است!

ساخته و پرداخته شدن محتوای دستوری توأم با تعارفات و تمجید غیر ضروری از برخی‌ افراد تا حد شخصیت‌پرستی در گزارش این گزارشگران، نشانه‌ی نقص‌های اساسی رسانه ملی است که دچار کژکارکردی و ناتوانی در اطلاع‌دهی درست به مخاطب است.

اگرچه مخاطب بسکتبال با وجود ناکامی‌های فراوان و شکست‌های بسیار بسکتبال در دو سال و اندی گذشته، از زاویه‌ی دید جانبدارانه‌ی این گزارشگران به بسکتبال نگاه نمی‌کند با وجود این، تکه تکه کردن واقعیت و نحوه‌ی بیان آن طوری که به مخاطب القاء کند، در بسکتبال همه کارها روبراه است، یا از روی مقاصد «خاص» و «هماهنگ شده» گزارش کردن، شکاف‌های بین نقص‌های رسانه‌ ملی را عمیق‌تر می‌کند.

این مطلب را هم مطالعه کنید؛  پیام استاد علی‌اکبر لطفی به دختران تیم ملی بسکتبال

تلویزیون به جای کمک به بسکتبال با پرسشگری و سنجشگری متناسب در اوضاع نابسامان این ورزش، در حال آسیب‌زدن به بسکتبالی است که در معرض سوءمدیریت شدیدی قرار گرفته است.

بسکتبال به اندازه‌ی غلوها و بزرگنمایی‌هایی که در برخی برنامه‌ها یا گزارش‌های تلویزیونی از آن می‌شود، بزرگ نیست و تلویزیون با قلب واقعیت، بسکتبال را کوچک‌تر می‌کند!

تلویزیون ادامه‌دهنده و ارائه‌کننده «دعوت به غفلت» در بسکتبال شده است.

در حالی که ناکامی‌ها در این ورزش گویی نقطه‌ی پایانی ندارند و از یک مسابقه تا مسابقه بعدی فقط می‌بازیم، اما برای تلویزیون فرقی ندارد و فقط امیدآفرینی می‌کند. همچنین با وجود انتخاب مسیر اشتباهی فدراسیون که تاکنون بسکتبال تاوان سنگینی داد، تلویزیون امکان هر گونه نقد و بررسی را از منتقدان سلب کرده است.

تلویزیون به جای برخورد صحیح و بررسی عمیق ناکامی‌ها، یا اولویت‌بندی و ارزشگذاری واقعیاتی که منجر به بهتر شدن اوضاع شود، در ورطه‌ی غفلت و روزمرگی‌های بسکتبال افتاده است و توسط برخی گزارشگرانش، بسکتبال را بسوی غفلت‌های بیشتر دعوت می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید